SEO – SÖKMOTOROPTIMERING

Search Engine Optimization (SEO), sökordsoptimering eller sökoptimering, oavsett vilket namn som används kan vi konstatera att det är en metod som har ökat explosionsartat de senaste åren. Idag är det ett självklart inslag i digital marknadsföring och sprids genom organisationer av alla storlekar. Framgångssagan för metoden grundar sig bland annat på att den både ger hög avkastning på investeringen och är lättillgängligt. Enkelt sagt innebär metoden att en hemsida optimeras för att nå bättre positioner i sökmotorers resultatsida. Eftersom metoden blivit en så central del av digital marknadsföring erbjuder Campus Webbyrå ett paket som enbart fokuserar på SEO.

Vad innebär sökmotoroptimering?

Den som arbetar med sökoptimering har som uppgift att lista ut hur hemsidor ska byggas för att matcha algoritmerna på bästa sätt. Målet är att skaffa sig en så bra placering som möjligt när någon söker efter det hemsidan erbjuder. Arbetet kan delas upp i tre olika steg:

  • Analys
  • On-page
  • Off-page

Analysen är det som ligger till grund för arbetet med sökoptimering. Här samlas bland annat statistik om olika sökord in. Dels för att veta vilka söktermer som har flest antal sökningar men också för att veta vilka termer er målgrupp använder. Om man identifierar vilka termer som används blir arbetet med hemsidan enklare och tydligare. En annan del av analysen är också att se hur konkurrenter arbetar med sökoptimering, för att kunna avgöra hur stor insats som behöver göras för att landa på en topplacering hos sökmotorerna. En stabil analys är en viktig grund för allt arbete med sökoptimering eftersom många beslut angående hemsidan grundas på detta förarbete.

I nästa steg använder sökoptimeraren analysen för att bygga upp hemsidan. Här är alternativen många, allt från att skriva nya texter och skapa undersidor till att förbättra den interna länkstrukturen och skapa relevanta titlar och taggar. Mycket av det grundläggande arbetet sker på den egna hemsidan, men för att skaffa sig bättre ranking måste hemsidan också skapa sig ett gott rykte. Detta görs genom så kallat Off-page. Här läggs störst fokus på att få länkar till din hemsida. Genom att andra hemsidor länkar till din anses den vara starkare och mer trovärdig enligt Google, vilket skapar bättre ranking. Det är dock viktigt att det är rätt typ av länkar, då Google är snabba på att se igenom fusk när det kommer till länkbygge. 

Hur fungerar sökmotorer?

För att förstå processen kan ni tänka er att Google är en tjänst som rekommenderar resmål för turister. För att rekommendera rätt resmål till turisten behöver de först samla in information om olika resmål. Detta gör de genom att skicka ut recensenter till alla möjliga platser i världen. Dessa recensenter samlar in information för att kunna placera resmålet i rätt kategori. Vissa turister vill uppleva vacker natur, andra stort utbud av nattliv och några vill besöka historiska platser.

Det finns såklart fler resmål som erbjuder samma utbud. För att avgöra vilken plats som passar turisten bäst måste Google på något vis rangordna alternativen. Rangordningen är sedan den som bestämmer vilket resmål som kommer bli rekommenderat för dig som vill resa. Som alla resetjänster vill Google att du som turist ska vara så nöjd som möjligt med det rekommenderade resmålet. 

Varje gång du gör en sökning på en sökmotor kan du se det som en digital resa. På internet kallas Googles recensenter för crawlers, eller botar, och resmålen är hemsidor. Processen att placera in resmålen i rätt kategori kallas  för indexering, där liknande hemsidor paketeras tillsammans. Det sista steget heter ranking och sker genom komplexa algoritmer. Genom denna process ska slutligen du som söker på Google få den resultatsida du önskar.

Baspaket SEO

Ger er en djupare förståelse hur potentiella kunder hittar er hemsida 

  • Nulägesanalys över er nuvarande position
  • Sökordsanalys
  • Konkurrentanalys
  • Analys av potentiella sökord och förslag på passande sökord för er
  • Rapport med plan på utförande av en bättre SEO-strategi

5 000 kr ex. moms.
Fast pris.

Fortsättningspaket SEO

Öka er närvaro vid organiska sökningar på Google

  • Genomförande av den plan som skapats vid SEO Bas
  •  Implementera meta taggar
  • On-page optimering
  • Skapa undersidor som ger en bättre ranking på Google
  • Arbeta med nyckelord i befintliga texter på hemsidan
  • Länkbygge
  • Mätning och rapport
  • Möjlighet till uppdatering månadsvis

 
Från 7000 kr ex. moms
Be om offert. 

Syftet med den här sidan är att ge er en inblick i Sökoptimering och vad det innebär. Det finns otroligt mycket kunskap om området idag och om du vill läsa mer om sökoptimering vill vi ge två tips: Boken Guldläge på nätet av Bråth Wahlgren och hemsidan moz.com.

Sökords-

optimering

Search Engine Optimization (SEO), sökordsoptimering eller sökoptimering, oavsett vilket namn som används kan vi konstatera att det är en metod som har ökat explosionsartat de senaste åren. Idag är det ett självklart inslag i digital marknadsföring och sprids genom organisationer av alla storlekar. Framgångssagan för metoden grundar sig bland annat på att den både ger hög avkastning på investeringen och är lättillgängligt. Enkelt sagt innebär metoden att en hemsida optimeras för att nå bättre positioner i sökmotorers resultatsida. Eftersom metoden blivit en så central del av digital marknadsföring erbjuder Campus Webbyrå ett paket som enbart fokuserar på SEO.

Vad innebär

sökords-

optimering?

Den som arbetar med sökoptimering har som uppgift att lista ut hur hemsidor ska byggas för att matcha algoritmerna på bästa sätt. Målet är att skaffa sig en så bra placering som möjligt när någon söker efter det hemsidan erbjuder. Arbetet kan delas upp i tre olika steg:

  • Analys
  • On-page
  • Off-page

Analysen är det som ligger till grund för arbetet med sökoptimering. Här samlas bland annat statistik om olika sökord in. Dels för att veta vilka söktermer som har flest antal sökningar men också för att veta vilka termer er målgrupp använder. Om man identifierar vilka termer som används blir arbetet med hemsidan enklare och tydligare. En annan del av analysen är också att se hur konkurrenter arbetar med sökoptimering, för att kunna avgöra hur stor insats som behöver göras för att landa på en topplacering hos sökmotorerna. En stabil analys är en viktig grund för allt arbete med sökoptimering eftersom många beslut angående hemsidan grundas på detta förarbete.

I nästa steg använder sökoptimeraren analysen för att bygga upp hemsidan. Här är alternativen många, allt från att skriva nya texter och skapa undersidor till att förbättra den interna länkstrukturen och skapa relevanta titlar och taggar. Mycket av det grundläggande arbetet sker på den egna hemsidan, men för att skaffa sig bättre ranking måste hemsidan också skapa sig ett gott rykte. Detta görs genom så kallat Off-page. Här läggs störst fokus på att få länkar till din hemsida. Genom att andra hemsidor länkar till din anses den vara starkare och mer trovärdig enligt Google, vilket skapar bättre ranking. Det är dock viktigt att det är rätt typ av länkar, då Google är snabba på att se igenom fusk när det kommer till länkbygge. 

Hur fungerar sökmotorer?

För att förstå processen kan ni tänka er att Google är en tjänst som rekommenderar resmål för turister. För att rekommendera rätt resmål till turisten behöver de först samla in information om olika resmål. Detta gör de genom att skicka ut recensenter till alla möjliga platser i världen. Dessa recensenter samlar in information för att kunna placera resmålet i rätt kategori. Vissa turister vill uppleva vacker natur, andra stort utbud av nattliv och några vill besöka historiska platser.

Det finns såklart fler resmål som erbjuder samma utbud. För att avgöra vilken plats som passar turisten bäst måste Google på något vis rangordna alternativen. Rangordningen är sedan den som bestämmer vilket resmål som kommer bli rekommenderat för dig som vill resa. Som alla resetjänster vill Google att du som turist ska vara så nöjd som möjligt med det rekommenderade resmålet. 

Varje gång du gör en sökning på en sökmotor kan du se det som en digital resa. På internet kallas Googles recensenter för crawlers, eller botar, och resmålen är hemsidor. Processen att placera in resmålen i rätt kategori kallas  för indexering, där liknande hemsidor paketeras tillsammans. Det sista steget heter ranking och sker genom komplexa algoritmer. Genom denna process ska slutligen du som söker på Google få den resultatsida du önskar.