Verksamhetsåret 2022
I slutet av februari skedde överlämningen mellan dåvarande Emma (Carlzon) och nuvarande Emma (Sällström) som verksamhetsansvarig för Campus Webbyrå.
En mycket utförlig överlämning där jag är tacksam för allt som fanns dokumenterat och strukturerat i tydliga mappar samt Excel med löner, kunder och fakturor.
I början var mitt fokus att dels hitta rätt i google-drive djungeln och komma ikapp i mejlkorgen men framförallt att lära känna mina konsulter. Därav var något av det första jag gjorde att boka in zoom-möten med samtliga samt en fika med en konsult som liksom jag bor i Lund. En av nyckelfrågorna jag ställde då, och även senare i rekryteringen under hösten, var följande:
- Vilken är din superkraft?
- För att lyfta och fokusera på deras styrkor
- Vad skulle du vilja utveckla/lära dig mer om?
- För att kunna ge möjlighet att ge dem uppdrag där de får växa.
- Vad behöver du från mig?
- För att veta hur jag kan stötta dem på bästa sätt.
“Människor är som växter, alla behöver olika förutsättningar för att kunna blomstra”
Mars
- 1-on-1 med alla konsulter
- Lärde mig mer om /fick grundförståelse för hur en hemsida fungerar och vad våra tjänster innebär
- Första kundmöte, Agab/WM-press
- satt med och lyssnade/antecknade när Karsten höll mötet samt samtal för reflektion efter.
- Julia påbörjar arbetet med Kitchen Floors sociala medier (Wihlborgs)
April
- Första egna kundmötet med Cardells
- bad Karsten sitta med i rummet för att få feedback
- Sammankopplar första uppdraget! Moa + Cardells
Maj
- Sammankopplar Filip med Kampuni för hjälp med översättning av deras hemsida.
- Kontakt med gamla kunder med förfrågan om fortsatt samarbete.
- Vi får en ny kund, Campus Vänner med Maja som jag träffar i Helsingborg, Leiah tar an sig uppdraget.
Juni
- Ekopack, en återkommande kund, behöver hjälp med småfix och jag sammankopplar dem med Filip.
- Jag behöver ta en paus några veckor av personliga anledningar. Får jättebra stöd och förståelse av Karsten och Anna. Karsten tar över mailen.
Juli
- Lugn månad då de flesta har semester.
Augusti
- Nya utmaningar i form av att fler konsulter än väntat av olika skäl behöver en paus från Campus Webb och/eller inte kan ta sig an fler uppdrag.
- Uppdrag rullar in.
- Första kontakt med PA och Etegra
September
- Rekryterings månad
- Tar längre tid än vad en tror! Väldigt trevligt dock att få träffa massa nya människor. En spännande utmaning!
- Återkommande tveksamhet var angående ingångslönen så i samråd med Anna och Karsten höjde vi därav samtliga konsulters löner till 120kr/h och därav även en höjning på priset av våra timbanker.
Oktober
- Får en stor förfrågan från Lunds kommun, den tekniska förvaltningen, på 3 olika hemsidor med önskan om ett anbud. Kul förfrågan! Gjorde mig glad att de hade oss i åtanke. Spännande och lärorik utmaning att skriva ett detaljerat anbud, mycket byråkratiskt. Ber om och får hjälp av Anna samt Karsten, som har mer erfarenhet, i form av feedback på utkastet.
- Vi får tyvärr inte uppdraget. Mejl skickas av nyfikenhet med önskan om feedback för att kunna lära och göra ett bättre anbud nästa gång.
- 2 nya konsulter skriver på kontrakt! Vi välkomnar Eugénie och Rebecca till teamet.
November
- Ny kund, Ekosi, som önskar hjälp med strategi för sociala medier plus marknadsföring kopplas samman med Julia.
- En person i mitt nätverk som tidigare under hösten uttryckt behov av ny hemsida kopplas samman med Eugénie för hennes första uppdrag.
December
- En tidigare konsult, Märtha, vill börja igen så har rekryteringsmöte över en fika och välkomnar henne tillbaka med start i januari.
- Många återkommande kunder som vill förlänga samarbete, kul! Wihlborgs beställer 2 nya timbankar á la 20 h. WM-press behöverhjälp med lite småfix och beställer därav timbank på 10h och planerar uppstart av ytterligare en hemsida vi fått förtroendet att bygga i början av 2023. Solsegel är nöjd med sin logga, också de återkommande, beställer 20h timbank som uppstart för marknadsföring VT23.
Lärdomar
- Gör saker direkt! Svara på mejlet, ring telefonsamtalet, fråga konsulten….
- Våga fråga! Om något är otydligt eller om du inte förstår.
- Våga be om hjälp! Du kan omöjligt veta allt och behöver heller inte uppfinna hjulet på nytt. Ta vara på både konsulters samt Anna och Karstens erfarenheter, perspektiv och råd.
- Det behöver inte vara perfekt, bara gör, testa, gör om och gör rätt.
- Var dig själv. Våga vara personlig, och sårbar, utan att vara privat.
- Jag vill och önskar samt blir otroligt tacksam när mina konsulter vänder sig till mig för hjälp eller är ärliga om att saker är tufft privat. För att de ska våga öppna upp så krävs tillit samt att jag ger samma tillit tillbaka. Det är såklart en balans att känna empati för någon och inte sympati.
- Ett exempel där kontakten fördjupades av att jag var transparent om mina erfarenheter var när en av våra konsulter blev sjukskriven på grund av utmattning och där jag kunde berätta att jag varit i en liknande situation för att visa på förståelse och stöd.
Kommunikation
- Externt
- Har skett främst via mejl.
- Fördel är att allt blir “dokumenterat” och tydligt så bra vid offerter och formella frågor.
- Nackdel är att responsen ofta är långsam samt opersonlig och en missar eventuella andra sätt vi kan hjälpa kund och skapa mervärde.
- Telefonsamtal är dock fördelaktigt för att skapa bättre relationer med kunder, få snabbare svar samt ger mig mer energi.
- Sociala medier har använts sparsamt.
- Här finns stor utvecklingspotential för att nya kunder ska hitta oss samt andra ska återvända.
- Uppdrag har dock rullat in kontinuerligt, tacksam över det fina ryktet vi har och allt det mervärde som de innan mig har skapat!
- Har skett främst via mejl.
- Internt
- kontakten med konsulterna har främst skett personligen, 1 on 1, via mejl.
- FB-gruppen för teamet har använts ibland för generella frågor, främst av mig men även av konsulterna, men också för att boka in möten.
- Utvecklingspotential!
- Byta plattform till Slack
- Ha allt jobb samlat på ett ställe samt möjlighet till flera kanaler för tydlighet och transparens.
- Skapa bättre och mer naturliga relationer och kommunikation konsulterna emellan.
- Möjlighet att lära av varandra, bli inspirerad och ge/få feedback på arbete.
- feedback-loop konsulter emellan, via Slack?
- Fler möten, korta och energirika, för större transparens om allt bra vi gör på Campus Webb så alla kan se hur de bidrar till helheten och är en del av något större.
- Teambuilding, ses fysiskt, Mindpark i februari.
- Byta plattform till Slack
- Utvecklingspotential!
Arbetskultur
- Samhörighet
- Alla är en del av teamet och alla behövs lika mycket.
- Alla blir sedda och uppskattade för både sina insatser samt den de är som person och vilka kvalitéer det ger som mervärde.
- Glädje
- Vi lyfter och hejar på varandra.
- När en kollega skiner så skiner vi allihopa!
- Utvecklingspotential:
- Jag är bra på att visa uppskattning, heja på vid framsteg och vidarebefordra feedback från kund till mina konsulter. MEN positiv feedback och komplimanger får ännu större effekt om de ges offentligt, plus att det sprider energi. Så att använda vår interna FB-sida mer samt messenger grupp. Alternativt gå över helt till Slack.
- Utvecklingspotential:
- Teamkänsla
- Jag har lagt ner mycket tid på, är glad och stolt över de relationer jag skapat med våra konsulter. Det gör att jag kan koppla samman konsult och kund på ett bra sätt och vet hur jag stöttar dem i sitt arbete på bästa sätt. Framför allt innebär det att konsulterna vågar höra av sig till mig när de behöver något, om de inte mår bra samt säger nej till uppdrag som inte känns rätt eller när tid/ork inte finns.
- Utvecklingspotential
- Skapa förutsättningar för relationer mellan konsulterna
- Skapa ett VI. Gemensam vision och ett varför, både personligt och gemensamt vilket är viktigt för motivationen. Planeras till vår kick-off/workshop i februari.
- Utvecklingspotential
- Jag har lagt ner mycket tid på, är glad och stolt över de relationer jag skapat med våra konsulter. Det gör att jag kan koppla samman konsult och kund på ett bra sätt och vet hur jag stöttar dem i sitt arbete på bästa sätt. Framför allt innebär det att konsulterna vågar höra av sig till mig när de behöver något, om de inte mår bra samt säger nej till uppdrag som inte känns rätt eller när tid/ork inte finns.
- Trygghet
- Att säga nej är lika självklart som att säga ja och jag uppmuntrar mina konsulter till att känna efter både vad de har tid/ork till i deras liv men även vad de har lust till att göra/ta sig an för uppdrag.
- Öppen, ärlig och tydlig kommunikation!
- Jag är yttersta ansvarig och tar ansvar gentemot kund om meningsskiljaktigheter eller negativa emotioner uppstår i kontakt mellan kund och konsult.
- Alla i teamet finns för hjälp och backup vid behov.
- Balans
- Livet och ens välmående går först, skolan sen och Campus Webb därefter. Det är jag tydlig med i samtal med konsulter och kunder.
- Jag sätter arbetskulturen genom mitt sätt att vara och arbeta. Därav är jag noga med att aldrig skicka mejl på kvällar eller helger och undviker i det yttersta att jobba helg med. Uppmuntrar alla till att ta ledigt på helger, under högtider och på semester. Bör leva som jag lär för människor gör liksom barn det som en gör snarare än det en säger.
Höjdpunkter
- Första sammankopplingen av konsult och kund.
- Middag i Råå (juni) för att fira första tiden med Anna och Karsten.
- Första hemsidan som skapats under min tid som verksamhetsansvarig läggs upp.
- Kundbesök på Agab/Wm-press i Ramlösa.
- Rekryteringen av våra två nya konsulter, Eugénie och Jessica.
- När jag fick min MacBook Air! Underlättade arbetet enormt.
- Första teammötet- så mycket energi och glädje!
- All fin feedback från kunder, men även konsulter.
Feedback
- “Arbetet med hemsidan gick jättebra- bara att rekommendera!”
- Roland Pakruhn, WM Press AB
- “Samarbetet med Campus Webb fungerade mycket bra och vi funderar även på att förnya AGAB:s hemsida också”
- Roland Pakruhn
- “Stort varmt tack för mötet! Det känns bra att det är just du som blir min kontakt kring detta. Dels kände jag att du har ett genuint intresse för de frågor jag arbetar med, dels är du uppmärksam och inlyssnande vilket gjort att du helt klockrent uppfattat vad jag vill med sidan. Det syns tydligt i din sammanfattning av det vi pratade om. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med dig och att vi skapar en tydlig, funktionell och skitsnygg sida!”
- Återkoppling av Lotta Ekdahl Halvardsson
- “Igår hade jag mitt första möte med Julia. Det var jättetrevligt och jag skulle vilja tacka dig för att jag fick träffa Julia, hon är väldigt positiv och drivande.”
- Återkoppling Alessandra Giunta, Ekosi
Mål för 2023
- Vara närvarande och autentisk som ledare.
- Både i möte med konsulter samt kunder.
- Skapa en teamkänsla.
- Ge förutsättningar för oss att umgås, dela både framgång och utmaningar med varandra.
- Slå föregående års siffror varje månad!
- Ha som riktlinje, kolla Fortnox.
- Team-building fysiskt möte i februari.
- Mindpark HBG som förslag, kompetensutveckling samt lära känna övningar och gött häng!
- Sociala medier, 1 inlägg per vecka.
- Instagram eller LinkedIn
- Även stories
- Uppdatera (och byt?) hemsida!
- Skapa ett VI i teamet.
- vilket/vilka är vårt varför? Viktigt för motivation.
- Utforska entreprenörskap?
- Huruvida vi ska testa att en eller flera av våra konsulter istället för att vara anställda startar eget företag och istället fakturera oss.
- Kul att få binda ihop mitt intresse för entreprenörskap och innovation i det här jobbet med (har även jobbat som projektledare på VentureLab)
- Empowerment för studenter att klara att driva eget med både mer frihet och ansvar. Bra erfarenhet för fortsatta arbetslivet.
- Utveckla, fler kunder och konsulter.
- Dock med tanken att kvalité är bättre än kvantitet.
- Hade varit fantastiskt att utöka den fina plattform som Campus Webb är för att fler ska kunna ta del och glädje av den.
Reflektion
Tacksam för den här möjligheten, som Anna och Karsten gav mig, att få testa på samt växa i rollen som ledare. “Jag är för nyfiken för att tacka nej” var svaret när Karsten frågade om jag ville ta över rollen som verksamhetsansvarig. Jag har ingen tidigare erfarenhet eller kunskap inom web-design med mera och har inte heller haft en chefsposition innan. Däremot så har jag märkt att mina erfarenheter inom styrelsearbete samt sälj har kommit väl till användning. Utöver det så har jag studerat arbets- och organisationspsykologi vid sidan om vilket har gjort att jag har haft möjlighet att ta teori till praktik. Guld värt! Ett otroligt lärorikt år där jag fått testa på allt från att skriva offerter, rapportera löner samt rekrytera men framför allt koordinerat uppdrag och skapat relationer med både konsulter och kunder.
Det absolut bästa jag vet med min roll och med Campus Webb är att det är en plattform som skapar förutsättningar för studenter att växa samt utvecklas och ha ett meningsfullt extrajobb. Jag vill vara den som inspirerar mina konsulter till att våga testa nya saker, att tro på sina drömmar och idéer samt vara den som stöttar dem längs vägen plus ger dem förutsättningar att nå sina mål. Jag är otroligt stolt över konsulterna hos Campus Webb varje gång de tar sig an en ny utmaning, utöver det är de fantastiska personer.
Slutligen så är jag otroligt tacksam för alla verksamhetsansvariga samt konsulter som har jobbat innan mig på Campus Webb. Det är en ynnest att få jobba för ett bolag som har ett så bra rykte att kunder både återkommer samt blir rekommenderade oss så att uppdrag rullar in utan att en behöver jaga kunder. Min målsättning är att fortsätta skapa positiva relationer och mervärde för alla som jobbar för och med Campus Webb.